close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

טיפולי שיניים לילדים- העקרונות

רבקה פרידמן בגנוטו אב, תשעא15/08/2011

טיפול השיניים בילדים חשוב מאוד להמשך דרכם ולמניעת טיפולים מורכבים וכואבים בגיל מבוגר. אנו מונים את עקרונות טיפול השיניים בגיל צעיר.

בריאות השן אצל ילדים חייבת להתחיל בגיל צעיר משלוש סיבות עיקריות:
- טיפול מניעתי. להורה תפקיד חשוב בחינוך הילד ובהדרכתו כיצד לטפל נכון בשיניו ולשמור עליהן נקיות ובריאות. ככל שצחצוח השיניים ייעשה בגיל מוקדם יותר, כן ייטב. לאחר צמיחתן של שיני החלב האחוריות מומלץ ללמד את הילד לצחצח שיניים עם משחת שיניים. עד גיל שבע, רצוי לא לסמוך על הצחצוח של הילד בעצמו, וכדאי שההורים יעזרו לו. השימוש במשחת שיניים חשוב משום שהיא מכילה פלואוריד שמצמצם משמעותית את העששת.
- גילוי מוקדם של מוקדי עששת. עששת עלולה להתפתח אצל ילדים יונקים ולהוביל לחורים בשיניים. ילדים שאינם סובלים מעששת הם ילדים חייכניים מלאי בטחון, אוכלים היטב ולומדים לדבר מוקדם יותר. עששת ניתן למנוע אם מונעים מהתינוק מלישון בזמן ההנקה ומרגילים אותו לשתות מים בלבד ולא שתייה מתוקה.
- גילוי מוקדם של בעיות חניכיים. מחלות החניכיים נגרמות כתוצאה מרובד של חיידקים שנוצר משאריות המזון שנשארות בשיניים וגורמות לדלקת קשה של החניכיים. בתהליך איטי גורמת דלקת זו להרס רקמת העצם שעוטפת את השן.

רופאי שיניים ממליצים להתמקד בטיפול מניעתי אצל ילדים. לטענתם, ככל שמקדימים לבקר אצל רופא השיניים כך גובר הסיכוי שבגיל מבוגר יותר הילד לא יסבול מבעיות שיניים שונות, שהטיפול בהן הוא יקר ולא נעים כגון השתלות שיניים וטיפולים לשיקום הפה
מלבד עצם השמירה על ניקיון חלל הפה והשיניים, יש לטיפול שיניים מניעתי אצל ילדים גם היבטים חינוכיים כמו חינוך לאחריות אישית ולמשמעת עצמית.

מה כוללת רפואת השיניים מונעת?
- בדיקת התפתחות השיניים.
- הקפדה על ניקיון הפה ועל צחצוח שיניים יעיל.
- טיפול בהרגל למצוץ אצבע שמשפיע על יישור השיניים.
- מניעת נזקי שיניים כתוצאה משימוש במגיני שיניים במשחקי ספורט שונים.
ממש כמו השיניים הקבועות, גם שיני חלב דורשות טיפול בזמן. זאת, משום שעששת בשיני החלב גורמת לכאבי שיניים, לנפיחות של החניכיים ולאסתטיקה ירודה שעלולה לפגום בבריאותו ובמצבו החברתי של הילד.
חוסר טיפול מתאים עלול לגרום לנזקי עששת בלתי הפיכים, כמו אובדן מוקדם של שיני החלב שפוגם בצמיחה הטבעית של השיניים המתחלפות. מצב זה יצריך בעתיד טיפול מורכב והוא עלול לגרום לכך שהעששת תעבור לשיניים הקבועות ותגרום נזק גם להן עד כדי נשירתן וצורך בהשתלות שיניים וכדומה.
במה מתמקדים טיפולי השיניים אצל ילדים?
- הקניית הרגלי היגיינת פה מגיל צעיר כוללת צחצוח שיניים עם משחת שיניים וסילוק אבנית.
- מילוי חריצי השיניים האחוריות בחומר מיוחד שמספק הגנה לשיניים למשך שנים רבות ומונע את העששת שנוטה להתפתח בחריצים אלה.
- ביצוע מיידי של סתימת חורים בשיניים שנפגעו על ידי עששת ואם יש צורך, שחזור השן כולה. עששת שלא טופלה בזמן עלולה לגרום לנזק נרחב עד כדי צורך בטיפול שורש ולעתים גם חיזוק באמצעות כתר.
הקפדה על מניעת עששת אצל ילדים בגיל הרך תצמצם עד מאד את הצורך בטיפולי שיניים מורכבים בעתיד.
 
באדיבות אתר http://www.teeth.co.il – השתלות שיניים ושיקום הפה
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה